Digital fakturautsendelse

 Betalingsmetode - Klikk for stort bilete

 

DIGITAL FAKTURAUTSENDELSE

Sauherad og Bø kommuner starter nå med en forbedret rutine for utsendelse av fakturaer. Dette gjøres for å effektivisere og redusere kostnader, og vil bli videreført i Midt-Telemark kommune.

 

Løsningen innebærer at alle fakturaer, purringer og betalingsvarsler blir forsøkt sendt digitalt.

 

Fakturaer til privatkunder blir sendt i følgende prioriterte rekkefølge:

  1. AvtaleGiro
  2. eFaktura
  3. Vipps
  4. Digital postkasse (Digipost eller eBoks)
  5. Vedlegg i en epost. 

 

Dersom ingen av overnevnte alternativer er mulig, blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.

Utsendelsen til deg skjer til den første digitale muligheten som er tilgjengelig for kommunen. 

 

Slik går du frem for å kunne motta digital faktura fra oss:

  • AvtaleGiro, du kan selv opprette avtale i nettbanken din.  Hvis du ikke har nettbank, kontakt banken din.  Ha siste faktura tilgjengelig, da banken trenger informasjon fra denne.
  • eFaktura, du kan selv opprette avtale i nettbanken din. 
  • Vipps, du kan også opprette eFaktura i Vipps, se informasjon her https://www.nets.eu/no-nb/losninger/efaktura/vipps-efaktura/Pages/default.aspx
  • Digital postkasse (Digipost eller eBoks), se informasjon her https://www.norge.no/nb/velg-digital-postkasse
  • Faktura på epost, ta kontakt med Servicetorget i Sauherad kommune tlf 35957000 eller epost til postmottak@sauherad.kommune.no

 

 

Fakturaer til bedriftskunder blir sendt i følgende prioriterte rekkefølge:

  1. EHF-faktura (registrert i ELMA-registeret)
  2. Vedlegg i en ePost
  3. Papirfaktura i posten

 

Purringer og betalingsvarsel blir sendt i følgende prioriterte rekkefølge:

  1. Digital postkasse (Digipost eller eBoks)
  2. ePost
  3. Papir i posten

 

Papirfaktura og brevgiro

Den nye løsningen innebærer at alle fakturaer blir forsøkt sendt digitalt.  Dersom dette ikke er mulig, blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.

 

Tilsendt faktura har ikke girodel i bunnen, så om du ønsker å benytte brevgiro må du fylle ut en tom giroblankett med nødvendige opplysninger.  Disse opplysningene finner du på den tilsendte fakturaen. 

 

Mer informasjon om digital fakturautsending finner du på kommunens hjemmeside.

Har du spørsmål – kontakt Servicetorget på telefon 35059000 eller på epost til postmottak@bo.kommune.no

Publisert av Anne Gro Kleivi. Sist endra 27.08.2019